Sekrety hotelowych gwiazdek

Sytuacja, w której musimy zdecydować się na pokój trzygwiazdkowy lub czterogwiazdkowy podczas, gdy wydają nam się one identyczne pod każdym względem wcale nie należy do rzadkości. Jedyną różnicą często bywa cena. Co naprawdę oznaczają oceny hoteli i czy warto je brać pod uwagę wybierając miejsce noclegu?

System oceny hoteli
System oceny hoteli bywa niejednoznaczny i jest to największa jego wada. Wielu gościom hotelowym zdarzyło się zapewne zarezerwować noclegi w hotelu czterogwiazdkowym z nadzieją na naprawdę wysoki standard pokojów i obsługi hotelowej, a kiedy docierali na miejsce okazywało się, że obiekt nie różni się niczym od dwugwiazdkowego lub trzygwiazdkowego hotelu. A co z hotelami, które twierdzą, że mają 7 gwiazdek? Czy rzeczywiście ich standard jest wyższy, niż w znanych i popularnych hotelach pięciogwiazdkowych?

System ocen za pomocą gwiazdek jest uznawany na całym świecie, jako kryterium jakości hotelowej. Jednak obiekt, który jeden kraj może uznać za trzygwiazdkowy, będzie dwugwiazdkowy w innym i na odwrót. Problem polega na tym, że nie ma międzynarodowego standardu, który podporządkowywałby hotele na całym świecie pod daną kategorię. Niemniej jednak w każdym kraju ilość gwiazdek zależy od poziomu usług hotelowych, udogodnień, pokojów, lokalizacji i cen.

Co naprawdę oznaczają gwiazdki?
Powszechnie wiadomo, że więcej gwiazdek oznacza lepszy hotel, ale nie ma międzynarodowego systemu ich przyznawania. Hotele są często oceniane przez samych właścicieli. W tym przypadku właściciele mogą dać sobie nawet 7 gwiazdek, jeśli czują, że na nie zasługują. W niektórych krajach hotele poddawane są dobrowolnej ocenie. Tak dzieje się w Wielkiej Brytanii, Niemczech czy we Francji. W innych kategoryzacja ma charakter obowiązkowy. W tych częściach Europy, w których hotele są oceniane przez instytucje państwowe, istnieje szereg wymagań, które muszą spełnić poszczególne miejsca, aby uzyskać konkretną ocenę. Obejmuje to wymogi strukturalne np. windy czy udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz zestaw dodatkowych udogodnień np. zaplecze konferencyjne i weselne, które sytuują hotel w określonym przedziale gwiazdek.

Problem ze sztywnym systemem oceny polega na tym, że niektóre hotele nie mogą uzyskać ocen, na które zasługują z powodu problemów strukturalnych. Na przykład hotele w górach mogą nie być w stanie zainstalować wind. Chociaż jest to niekorzystne z punktu widzenia właścicieli obiektów, czasami jest bardzo dobre dla podróżnych. Mogą oni zatrzymać się w tanim hotelu trzygwiazdkowym, który oferuje usługi pięciogwiazdkowe po niższej cenie.

Kategorie: hotele/noclegi,